در مسیر موفقیت بانک ها عوامل مختلفی نقشآفرینی میکنند اما امروزه رویکرد مدیریتی در بانکداری اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است و درستی مسیر موفقیت بانکهای تجاری و توسعهای در ایران مستلزم نگاه درست به این رویکرد در صنعت بانکداری میباشد...
محمد میرزایی رئیس حوزه بانک ملی رفسنجان در مسیر موفقیت بانک ها عوامل مختلفی نقشآفرینی میکنند اما امروزه رویکرد مدیریتی در بانکداری اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است و درستی مسیر موفقیت بانکهای تجاری و توسعهای در ایران، مستلزم نگاه درست به این رویکرد در صنعت بانکداری میباشد. از این رو ارتباط مدیران ارشد بانکداری اسلامی با کارمندان و توجه به وضعیت و آرامش روانی و توسعه دانش و آگاهی نیروی انسانی در ارائه خدمات بیشتر و بهتر از یک سو و تعامل کارآمد با مشتریان با توجه به نیازهای امروزه مشتری از سوی دیگر بر اهمیت رویکرد مدیریتی افزوده است. دقت در شناخت مشتری و ارزیابی طرح ها در تخصیص تسهیلات مناسب خود نیازمند نگرش صحیح مدیریتی در صنعت بانکداری می باشد و همواره ارزیابی مالی طرح ها،امکان سنجی پروژه از طریق محاسبه شاخص های مالی،بررسی نیازهای طرح های سرمایه گذاری از الزامات رویکردهای مدیریت در بانک ها بوده است. امسال با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال " سرمایهگذاری برای تولید" لزوم توجه به سرمایه های خرد و کلان و ترسیم راهکارهای مناسب جهت تشویق به قرار گرفتن این سرمایه ها در مسیر تولید خود لزوم مدیریت کارآمد در صنعت بانکداری را دوچندان کرده است. مدیریت ارتباط با مشتری را باید یک استراتژی تجاری دانست که با بخش بندی درست مشتری در پی جلب رضایت ،سودآوری و از طریق ارائه ارزش بهینه به مشتری و کسب ارزش تجاری به طور همزمان مزیت رقابتی برای سازمان خود ایجاد میکند. رویکرد مدیریتی که در مدیران ارشد بانکداری لازم و ضروریست شامل: مدیریت در تجهیز و تخصیص منابع،مدیریت نظارت مناسب،مدیریت ارتباط با مشتریان،مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک میباشد. آینده پژوهی در نوع نگاه و بهره مندی از تکنولوژی ها و سیستم های هوشمند (هوش مصنوعی) بانکداری در نوع روش مدیریت نوین بانکداری میتواند در شناخت درست منابع و ظرفیت های رویکرد مدیریت این صنعت نقش مهم و تحول آفرینی را ایفا نماید که حاصل این نوع نگاه و روش سرعت در ارائه خدمات در بانکداری توسعه محور و سود دهی بالا با کاهش هزینه ها و سرمایه گذاری های نوین در بانکداری تجاری خواهد بود. و اما در نگاه بانک های توسعه ای در رویکرد اجتماعی توجه به محیط زیست در تصویب طرح ها و توجه به مناطق محروم در سرمایهگذاری ها بیشتر از بانک های تجاری است. پسوند اسلامی نیز در صنعت بانکداری خود نشان از پیوستی فرهنگی در این صنعت دارد که تحقق آن در درجه اول در گرو مدیران معتقد،سالم،خداترس و پاکدست بوده که حاصل آن مدیریت؛ معیشت حلال،پرهیز از تصرف غیرمجاز،اجتناب از رشوه و دوری از امتیاز خواهی در بانکداری اسلامی است. همانطور که بیان شد معیار رویکرد مدیریتی مهم ترین معیار جهت موفقیت بانک ها در ایران اسلامی است که تاثیر ارتباط مدیران ارشد این صنعت با کارکنان و مشتریان را پررنگ دانسته و مدیر اسلامی را دارای دو رسالت تعالی و تولید در درون سازمان خود دانسته و هنر مدیر اسلامی نیز این است که توازن و تعادل بین تعالی و بهره وری را در صحنه زندگی اجتماعی حفظ کند. در پایان باید گفت با توجه به معیارهای محیطی و فنی و سازمانی و رویکرد اجتماعی،تصمیم گیران بانک های تجاری و توسعه ای که در پی دستیابی به بهترین راه جهت حصول موفقیت خویش هستند باید بیشترین اهمیت را به معیار رویکرد مدیریتی داشته باشند.